Oomi kokemuksia asiakkailta (2024)

Oomi on Suomessa suosiota saavuttanut trendikäs sähköyhtiö, joka tarjoaa luotettavia, edullisia ja joustavia sähkösopimuksia ympäri maan.

Tässä yhtiön parhaat tarjoukset:

Logo
  • Oomi 24kk määräaikainen sopimus

Tässä kattava artikkeli Oomin saamista asiakaskokemuksista.

Oomi lyhyesti

Oomi on vasta vuonna 2020 perustettu suureen suosioon noussut sähköyhtiö Suomessa.

Sen taustalla on useat firmat kuten Vantaan Energia ja Lahti Energia.

Oomin brändi ilmentää kevyttä ja hyväntuulista imagoa.

Yhtiön keskiössä ovat ympäristöystävällinen sähköntuotto. Siksi valikoimasta löytyy tuuli-, vesi- ja aurinkosähköä.

Oomi on noussut suureen suosioon vain muutamassa vuodessa, ja vain kaksi vuotta perustamisen jälkeen vuonna 2022 sillä oli jo 400 000 asiakasta.

Sähköyhtiöiden yhteinen ongelma

Sähköyhtiöt saavat monesti pelkästään negatiivista palautetta julkisesti.

Tämä johtuu siitä, että sähkö on jokaisen perustarve, ja sen toimituksen ja hinnoittelun oletetaan olevan selkeää ja täysin virheetöntä.

Sähköyhtiöistä löytyy siis varsin vähän positiivisia kokemuksia netistä—niitä ei nimittäin yksinkertaisesti jaeta.

Palautteeseen kannattaa suhtautua varauksella.

Usein kyseessä on kiireellä tehty harkitsematon päätös (esim. puhelimessa) ja sopimusehtojen ymmärryksen puute.

Monesti sähköyhtiöt houkuttelevat asiakkaita kampanjoilla. Usein kuitenkin nämä kampanjat loppuvat nopeasti ja muuttuvat “kohtuuttomiksi”. Tämä on varsin yleinen ongelma johon on helppo astua ansaan.

Tällaiset asiat on kuitenkin kerrottu sähkösopimuksen ehdoissa. Jos on valmis näkemään hitusen vaivaa perehtymällä erilaisiin sähkösopimuksiin ja tutustumalla sopimusehtoihin, ei tule ikäviä yllätyksiä.

Erilaisiin sähkösopimustyyppeihin voit perehtyä esimerkiksi tämän videon avulla:

Sähköyhtiö kokemuksia asiakkailta

Oomin omilla sivuilla julkaistut palautteet ovat pääosin positiivisia (mikä ei liene yllätys).

Monet kertovat, että asiakaspalvelu on ystävällistä ja avuliasta. Asiat selitetään selkokielellä. Asiakaspalvelun ymmärtäväinen suhtautumisensa tarpeisiin näkyy myös monesti palautteissa.

Toki haasteitakin on.

Joskus jonot ovat pitkiä ja turhauttavia ja sopimukset epäselkeitä.

Mutta nämä ovat tosiaan Oomin omilta sivuilta poimittuja palautteita. Tarkastellaan seuraavaksi puolueetonta lähdettä, eli Suomi24:n keskustelupalstoja.

Monet Oomin asiakkaat ovat netissä tyytymättömiä palveluihin.

Suurinta keskustelua herättää sopimusprosessi, asiakaspalvelun saatavuus ja hinnoittelu.

Suomi24:ssa jaettu palaute jakautuu seuraaviin teemoihin:

  1. Asiakaspalvelun saatavuus: Asiakkaat kokevat ajoittaisia vaikeuksia asiakaspalvelun saatavuuden kanssa jonojen ollessa kohtuuttoman pitkiä.
  2. Sopimusehdot: Osa Oomin siakkaista kertoo, että Oomin sopimuksissa on epäselvyyksiä. Tästä esimerkkinä yhtäkkiset ja yllättävät hinnannousut tai lisäpalveluiden veloitus suostumuksetta.
  3. Irtisanominen: Oomin asiakkaat raportoivat ongelmista purkaa sähkösopimus. Ohjeet tähän ovat koettu epäselkeiksi tai turhan hankaliksi.
  4. Väärinkäsitykset: Pieni osa Oomin asiakkaista kokevat Oomin toiminnan olevan harhaanjohtavaa. Asiakkaita houkutellaan epärehellisillä kampanjoilla ja liian hyviltä kuulostavilla tarjouksilla.

Muista, että kokemukset ovat yksilöllisiä! Ne eivät usein edusta kaikkien asiakkaiden kokemuksia vaan ihan pientä siivua joille on sattunut epäselkeyksiä tai kämmi sopimusehtojen ymmärtämisessä.

Näin vältyt ikäviltä yllätyksiltä

Tässä muutama vinkki sähkösopimuksen tekoon ja ikävien yllätyksien välttämiseen.

1. Vertaile

Käytä verkkopohjaista ilmaista vertailijaa sähkösopimuksen tekoon. Tarkista hinta-arvio, ja muista että kyseessä on aina arvio, joka perustuu kulutukseesi. Tarkista myös sopimuksen kesto sekä ehdot ja mahdolliset muut lisämaksut.

2. Varmista hinnan selkeys

Tee selvää siitä, perustuuko sähkösi hinta kiinteään kuukausimaksuun, kiinteään tuntihintaan, pörssihintaan, vai johonkin näiden väliltä. Tarkista myös perusmaksut ja marginaalit.

3. Kartoita

Vaikka netissä lukee helposti negatiivisia kokemuksia, on silti hyvä idea olla kriittinen ja lukea verkkoarvosteluja. Verkossa on paljon negatiivista ja vähän positiivista, sillä positiiviset kokemukset ovat perusolettamus.

4. Varmista asiakaspalvelu

Kannattaa tarkistaa, että asiakaspalvelu todella toimii ja on ylipäätään olemassa. Tämä selviää soittamalla tai sähköpostilla. Monesti vasta-perustetuilla yhtiöillä ei ole vakituista asiakaspalvelua!

5. Tarkista ehtojen muutokset

Tarkista voitko perua sähkösi koska vain (toistaiseksi voimassa oleva sähkö) vai oletko sitoutunut määräaikaan, kuten 12-24kk.

6. Muista omat arvot

Muista myös ottaa omat arvosi huomioon. Jos haluat, että sähkösi on tuotettu vihreästi, kannattaa harkita sähköfirmaa, joka tukee luonnonmukaista sähköä.

7. Älä tee sopimusta puhelimessa

Älä solmi sähkösopimusta puhelimessa. Kiireessä nopean myyntipuheen jälkeen sortuu helposti halpoihin kampanjoihin, jotka muuttuvat nopeasti kohtuuttoman hintaisiksi.

Lue myös

Opi kaikki sähkösopimuksista