Väre kokemuksia asiakkailta (2024)

Väre on suosittu suomalainen sähköfirma joka tunnetaan joustavista ja edullisista sähkösopimuksista. Sähköä löytyy niin kiinteänä kuin pörssisidonnaisena.

Parhaat sopimukset löydät alta:

Logo
  • Väre Määräaikainen 12kk kiinteä määräaikainen
Logo
  • Väre Määräaikainen 24kk kiinteä määräaikainen
Logo
  • Väre Välkky 24kk määräaikainen hybridisopimus
Logo
  • Väre Välkky 12kk määräaikainen hybridisopimus
Logo
  • Väre pörssi toistaiseksi voimassa oleva sopimus

Käydään seuraavaksi läpi Väreen asiakaskokemuksia ja firman luotettavuutta.

Väre lyhyesti

Väre on suomalainen sähköyhtiö joka myy sähköä koko maassa.

Väre on kasvanut nopeasti yhdeksi isoimmista sähköfirmoista, ja sen asiakkaana on yli 250 000 suomalaista.

Kasvu on varsin merkittävää, sillä yhtiö on perustettu hiljattain vuonna 2018.

Väre on itse asiassa neljän aiemmin toimineen sähköfirman yhdistelmä: Kuopion Energia, Savon Voima, Lappeenrannan Energia ja Jyväskylän Energia

Tällä hetkellä Väre keskittyy sähkön myyntiin eikä itse tuota sähköä asiakkaille.

Sähköyhtiöiden yhteinen ongelma

Sähköyhtiöt saavat monesti pelkästään negatiivista palautetta julkisesti.

Tämä johtuu siitä, että sähkö on jokaisen perustarve, ja sen toimituksen ja hinnoittelun oletetaan olevan selkeää ja täysin virheetöntä.

Sähköyhtiöistä löytyy siis varsin vähän positiivisia kokemuksia netistä—niitä ei nimittäin yksinkertaisesti jaeta.

Palautteeseen kannattaa suhtautua varauksella.

Usein kyseessä on kiireellä tehty harkitsematon päätös (esim. puhelimessa) ja sopimusehtojen ymmärryksen puute.

Monesti sähköyhtiöt houkuttelevat asiakkaita kampanjoilla. Usein kuitenkin nämä kampanjat loppuvat nopeasti ja muuttuvat “kohtuuttomiksi”. Tämä on varsin yleinen ongelma johon on helppo astua ansaan.

Tällaiset asiat on kuitenkin kerrottu sähkösopimuksen ehdoissa. Jos on valmis näkemään hitusen vaivaa perehtymällä erilaisiin sähkösopimuksiin ja tutustumalla sopimusehtoihin, ei tule ikäviä yllätyksiä.

Erilaisiin sähkösopimustyyppeihin voit perehtyä esimerkiksi tämän videon avulla:

Väreen asiakaskokemuksia

Alta löydät Suomi24 keskustelujen pohjalta tehdyt kattavat asiakaspalauteyhteenvedot Väreestä.

Useat asiakkaat ilmaisevat epätyytyväisyyttään Väreen hintoihin.

Asiakkaiden mukaan Väre on lisännyt kuukausimaksuja kuukausimaksuttomiin sopimuksiin. Tämä on herättänyt sekä kuluttajien että kuluttajaviraston mielenkiinnon ja huolen.

Perusteettomien veloituksien takaisinmaksua pohditaan keskusteluissa jonkin verran.

Moni suosittelee käyttämään sähkösopimusten vertailusovelluksia.

Asiakkaat nimittäin kokevat, että Väreen kaltaisten isojen sähköfirmojen hallintokustannukset ovat liian korkeat pieniin firmoihin verrattuna.

Myös asiakaspalvelu ja liian aggressiivinen myynti on herättänyt ärsytystä. Sopimuksia myydään liian korkeaksi koetuilla hinnoilla tai aluksi halvoilla kampanjoilla, joiden hinta nousee myöhemmin.

Logo
  • Väre Määräaikainen 12kk kiinteä määräaikainen
Logo
  • Väre Määräaikainen 24kk kiinteä määräaikainen
Logo
  • Väre Välkky 24kk määräaikainen hybridisopimus
Logo
  • Väre Välkky 12kk määräaikainen hybridisopimus
Logo
  • Väre pörssi toistaiseksi voimassa oleva sopimus

Näin vältyt ikäviltä yllätyksiltä

Tässä muutama vinkki sähkösopimuksen tekoon ja ikävien yllätyksien välttämiseen.

1. Vertaile

Käytä verkkopohjaista ilmaista vertailijaa sähkösopimuksen tekoon. Tarkista hinta-arvio, ja muista että kyseessä on aina arvio, joka perustuu kulutukseesi. Tarkista myös sopimuksen kesto sekä ehdot ja mahdolliset muut lisämaksut.

2. Varmista hinnan selkeys

Tee selvää siitä, perustuuko sähkösi hinta kiinteään kuukausimaksuun, kiinteään tuntihintaan, pörssihintaan, vai johonkin näiden väliltä. Tarkista myös perusmaksut ja marginaalit.

3. Kartoita

Vaikka netissä lukee helposti negatiivisia kokemuksia, on silti hyvä idea olla kriittinen ja lukea verkkoarvosteluja. Verkossa on paljon negatiivista ja vähän positiivista, sillä positiiviset kokemukset ovat perusolettamus.

4. Varmista asiakaspalvelu

Kannattaa tarkistaa, että asiakaspalvelu todella toimii ja on ylipäätään olemassa. Tämä selviää soittamalla tai sähköpostilla. Monesti vasta-perustetuilla yhtiöillä ei ole vakituista asiakaspalvelua!

5. Tarkista ehtojen muutokset

Tarkista voitko perua sähkösi koska vain (toistaiseksi voimassa oleva sähkö) vai oletko sitoutunut määräaikaan, kuten 12-24kk.

6. Muista omat arvot

Muista myös ottaa omat arvosi huomioon. Jos haluat, että sähkösi on tuotettu vihreästi, kannattaa harkita sähköfirmaa, joka tukee luonnonmukaista sähköä.

7. Älä tee sopimusta puhelimessa

Älä solmi sähkösopimusta puhelimessa. Kiireessä nopean myyntipuheen jälkeen sortuu helposti halpoihin kampanjoihin, jotka muuttuvat nopeasti kohtuuttoman hintaisiksi.

Lue myös

Pörssisähkö vs kiinteä sähkö

Opi kaikki sähkösopimuksista (ja valitse halvin)

Miten sähkön hinta muodostuu?