Sähkölaskun eräpäivän siirtäminen riippuu sähköyhtiöstäsi. Osa antaa siirtää eräpäivää ilmaiseksi mutta osalla siitä peritään lisämaksu.
Tässä lista suosituimmista sähköyhtiöistä ja heidän käytännöistä eräpäivän siirron suhteen.
1. Fortum: siirrä eräpäivää chatissa
Fortum tarjoaa Chat-palvelun, jossa voit kysyä chatbotilta eräpäivän siirtämisestä.
Jos sinulla on siis Fortumin sähkösopimus, kannattaa mennä sähköiseen chattipalveluun kysymään eräpäivän siirtämisestä!
2. Helen: onnistuu verkossa!
Helenin sivuilla sanotaan, että jos et pysty maksamaan avointa laskuasi eräpäivään mennessä, voit siirtää maksupäivääsi.
Muista kuitenkin toimia hyvissä ajoin, sillä et voi takautuvasti siirtää eräpäivääsi. Et myöskään voi siirtää jo aiemmin siirretyn laskun päivää tai jos sinulla on aiempia laskuja avoinna. Toki sinulla tulee myös olla aiempi laskutushistoria kunnossa!
Jos aiemmat kriteerit pitävät paikkansa, voit siirtää eräpäivääsi Helenin Oma Helen -palvelussa.
3. Vattenfall: onnistuu verkossa!
Vattenfallilla sähkölaskun eräpäivään voi hakea lisää maksuaikaa suoraan Oma energia -verkkopalvelussa.
Vattenfallin sähkölaskuissa on 14 vuorokauden maksuaika, ja voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää 14:lla vuorokaudella.
Pidemmästä maksuajasta (tai laskun erissä maksamisesta) voit tehdä maksullisen eräpäivänsiirrotosopimuksen ja maksusuunnitelman Vattenfallin asiakaspavelun kanssa. Eräpäivän siirto on korkeintaan 21 vuorokautta, ja siitä velotetaan palvelumaksu.
4. Oomi: soita maksuneuvontaan!
Oomin asiakkaana et voi siirtää maksuasi suoraan verkossa. Sen sijaan, sinun tulee soittaa Oomin maksuneuvontaan eräpäivän siirtämiseen liittyvissä asioissa.
5. Tampereen Energia: onnistuu, mutta lisämaksusta!
Tampereen Energian asiakkaana voit puolestasi hankkia sähkölaskullesi lisäaikaa Sähkis-palvelusta. Tämäkin siis tapahtuu netissä, eikä tarvitse soitella kenellekään!
Tampereen Energia kuitenkin perii 4,50€ suuruisen lisämaksun sähkönlaskun eräpäivän siirtämisestä!